Popularne formaty wideo i ich zastosowanie

Sema StudioWpisy0 Comments

animacja loga 3d

Formaty wideo czy codeki wideo ?

Wraz z postępem technologii ludzie posiadają coraz większe ilości urządzeń i chcą na każdym z nich oglądać materiały wideo.
Tym samym poszukują formatów umożliwiających odtwarzanie filmów na każdym posiadanym sprzęcie. Warto bliżej poznać te, które są najbardziej popularne.
Formaty video, a także rozszerzenia filmów i formaty filmów zostały zebrane w jednym miejscu.

Różnica pomiędzy formatem, a kodekiem

Mimo, że formaty kodowania video, takie jak na przykład H.264 są czasami określane jako kodeki, istnieje wyraźna różnica pomiędzy pojęciem specyfikacji, a jej implementacjami. Formaty kodowania wideo są opisane w specyfikacjach, a oprogramowanie lub sprzęt do szyfrowania/dekodowania danych w danym formacie kodowania wideo z/do nieskompresowanego obrazu to implementacje tych specyfikacji. Jako analogia, formatem kodowania wideo H.264 (specyfikacja) jest koder OpenH264 (specyficzna implementacja), co do języka kompilatora GCC (implementacja specyficzna). Zauważ, że dla każdej specyfikacji (np. H.264) może istnieć wiele koderów kodeków implementujących tę specyfikację (np. Produkty x264, OpenH264, produkty i implementacje AVC AVCH i H.264 / MPEG-4).

Popularne formaty wideo i ich zastosowanie:


MPEG-4

Ten format swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim wszechstronności. Można go odtwarzać na odtwarzaczach DVD, Blu-ray czy smart TV. Sprawdzi się
również w przypadku tak popularnych w dzisiejszych czasach smarfonów czy tabletów. MPEG-4 to następca takich formatów, jak MPEG-1 czy MPEG-2, do których
zostały dodane nowe możliwości. Mowa tu chociażby o obsłudze VRML dla renderowania 3D. Dzięki zastosowanej technologii, z jego pomocą uzyskuje się bardzo

AVI

To kolejny popularny w Polsce i na świecie format. Wykorzystuje się go często do zapisywania filmów obrobionych w programach. Został wprowadzony w 1992 roku
przez firmę Microsoft i odgrywał znaczącą rolę w procesie przystosowywania systemu Windows do sprawnej obsługi multimediów. Można go jednak odtwarzać również
na innych platformach, takich jak na przykład Linux czy Mac.

WMV

Format został stworzony przez Microsoft Corporation w celu obsługi treści wideo i streamowania ich za pośrednictwem internetu przez komputery prywatne.
Warto zwrócić uwagę na jego zalety. Przede wszystkim format umożliwia zmniejszenie rozmiaru pliku bez znaczącej utraty jakości. Dzięki temu wiele osób,
które mają problem z miejscem na swoim urządzeniu, wybiera go na co dzień. Format jest szczególnie popularny wśród użytkowników Windows-a.

MXF

Material eXchange Format – Format pliku MXF został zaprojektowany przez Society of Motion Picture and Television Engineers.

Pliki zawierające rozszerzenie pliku .mxf są często określane jako cyfrowy odpowiednik taśmy wideo. Pliki te zawierają dane wideo i audio oraz inne strumienie danych. Mogą być stosowane w magnetowidach, kamerach i na komputerach.

Format pliku MXF to format kontenera, pliki MXF mogą być konwertowane na inne formaty wideo w razie potrzeby. Aby odtwarzać plik wideo znajdujący się w pliku kontenera MXF, musi istnieć odpowiedni kodek wideo.

Codec 264

264 Codec to popularny codec służący do odtwarzania filmów nagranych w wysokiej rozdzielczości HD. Dzięki wykorzystaniu standardu kompresji H.264 można przy
jego pomocy zachować wysoką jakość obrazu jednocześnie oszczędzając nawet połowę miejsca na dysku. Tym samym nie trzeba martwić się o zbyt duże obciążenie sprzętu
do odtwarzania podczas oglądania pliku.

Codec HEVC h265

Wysokowydajne kodowanie wideo (HEVC), znane także jako H.265 jest nowym standardem kompresji wideo opracowanym przez wspólny zespół ds. Kodowania wideo (JCT-VC).
JCT-VC skupia ekspertów ds. Kodowania obrazu i wideo z całego świata, tworząc pojedynczą normę zatwierdzoną przez dwa organy normalizacyjne;
HEVC został opracowany z myślą o zapewnieniu dwukrotnej efektywności sprężania poprzedniej normy, H.264 / AVC.
Mimo, że wyniki skuteczności kompresji różnią się w zależności od typu zawartości i ustawień kodera, przy typowych szybkościach transmisji obrazu dla odbiorców
HEVC zazwyczaj potrafi skompresować wideo dwukrotnie tak skutecznie jak AVC. Użytkownicy końcowi mogą korzystać z poprawy efektywności kompresji na jeden z dwóch
sposobów (lub kombinacja obu).
Na identycznym poziomie wizualnym, HEVC wydaje kompresję wideo do pliku, który ma większą o połowę wielkości (lub połowę szybkości transmisji) AVC lub
po kompresji tego samego poziomu lub szybkiego przesyłania danych AVC HEVC zapewnia lepszą jakość obrazu.
Jak HEVC może kodować wideo dwa razy tak skutecznie, jak poprzednie standardy kodowania wideo?

Większość standardów kompresji wideo pochodzi z techniki znanej jako przewidywana rekompensacja ruchu. Bloki pikseli są szyfrowane przez odniesienie
do innego obszaru w tej samej ramce (intra-predykcja) lub w innej ramce (inter-predykcja). Gdzie H.264 / AVC definiuje makrobloki do 16 x 16 pikseli, HEVC może
opisuje znacznie większy zakres rozmiarów bloku, do 64 x 64 pikseli. HEVC umożliwia przewidywanie bloków przewidzianych w różnych rozmiarach bloków niż błąd resztkowy.
Każda jednostka kodująca najwyższego poziomu (lub CTU) jest najpierw zakodowana jako predykcyjne quad-tree, gdzie na każdej głębokości koder decyduje, czy kodować
będzie scalanie/pomijanie lub intra-kodowania. Pozostałość z tych przewidywań jest następnie kodowana drugim drzewem czwartym, które może ewentualnie mieć większą
głębię niż przewidywane drzewo czwartorzędowe. Na przykład pozwala to na usunięcie błędu resztkowego z jednostki kodującej (CU) kodowanej między interakcjami
32 × 32 (CU), która ma być reprezentowana przez mieszanki 16 x 16, 8 × 8 i 4 × 4 przekształceń. HEVC może kodować wektory ruchu z większą precyzją,
dając lepszy przewidywany blok z mniejszym błędem resztkowym. Istnieje 35 kierunków wewnątrz obrazu, w porównaniu do tylko 9 dla H.264 / AVC.
HEVC zawiera Adaptacyjne prognozy ruchu wektora, nową metodę poprawy interdykcji.
Ulepszony filtr odblokowujący
Sample Adaptive Offset – dodatkowy filtr zmniejszający artefakty na krawędziach bloku

Raw video formats

Podczas gdy aparaty DSLR zazwyczaj robią nieruchome zdjęcia w formacie RAW, nie nagrywają one filmów nigdy w tym formacie. Tylko garstka kamer nagrywa surowe wideo i są one bardzo kosztowne i wymagają wyspecjalizowanych narzędzi do pracy i bardzo wydajnego sprzętu. Dwoma czołowymi producentami tego rynku kamer są Red Digital Cinema Company i Arri Group. Kamery te zdolne są do nagrywania o wiele wię kszych rozmiarów ramek i w większości popularnym wyborem dla wysokiej produkcji komercyjnej, telewizji sieciowej i filmów fabularnych.

Ujęcia wykonane przez te kamery są nazywane “surowymi”, ponieważ zawierają nieprzetworzone (lub minimalnie przetwarzane) surowe dane z czujnika obrazu. Surowe filmy będą również miały wyższy zakres dynamiczny niż 8-bitowy. Wyższy dynamiczny zakres surowego materiału umożliwia lepsze dostosowanie wyglądu materiału w produkcji poprodukcyjnej, ponieważ jest więcej danych na stracie.

W większości przypadków surowe pliki wideo są konwertowane do formatu skompresowanego podczas fazy postprodukcji w projekcie, podobnie jak zdjęcia nieruchome muszą zostać przekształcone w pliki renderowane, zanim będą mogły być używane w kolejnych etapach produckji. Jednak producenci, na przykład Adobe, dodali wsparcie dla surowych formatów w naturalnym obiegu pracy. W tych przypadkach komputer używany do edytowania jest często przyspieszany do rękojeści z dodatkową pamięcią, bardzo szybką pamięcią danych i dedykowanym sprzętem w celu poprawy przetwarzania grafiki.

3GP File Extension (.3gp)

Format 3gp to format audio i wideo, który został zaprojektowany jako format multimedialny do przesyłania plików audio i wideo między telefonami komórkowymi 3G a Internetem. Jest to najczęściej używane do przechwytywania wideo z telefonu komórkowego i umieszczania w internecie.
Ten format obsługuje zarówno aplikacje Mac, jak i Windows.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *