Storytelling to rozwiązanie już od dłuższego czasu wykorzystywane w działaniach reklamowych, które występuje w wielu przekazach marketingowych. Przeprowadzenie strategii storytellingowej w odpowiedni sposób, pozwala na pozyskiwanie nowych klientów, którzy zaangażują się w dalszy rozwój marki.
Na czym polega storytelling?
Storytelling polega na tworzeniu angażujących opowieści i historii, a następnie wykorzystywaniu ich w celach marketingowych. Odwołując się do emocji i wyobraźni odbiorców, taka forma reklamy pozwala firmie na wyrażenie wyznawanych przez siebie idei oraz wartości. W przeciwieństwie do zwykłych materiałów promocyjnych, storytelling wyróżnia się bardziej wyrazistym i angażującym przekazem. Przygotowanie go w odpowiedni sposób, daje szansę realnego zakorzenienia marki w pamięci odbiorcy. Wzbudzając pozytywne skojarzenia z daną firmą, usługą czy produktem, storytelling znacząco ułatwia budowanie więzi z konsumentami. Taka forma promocji wymaga jednak nie tylko trafnego podejścia do publiki, ale też sporej kreatywności.
Emocjonalny przekaz
Kluczem do sukcesu jest wywołanie u odbiorców potrzeby poznania kontynuacji przedstawionej historii lub opowieści. Dobry storytelling musi zatem pobudzać wyobraźnię i dostarczać wielu emocji. Przedstawiona w jego ramach historia powinna być skonstruowana w taki sposób, aby jak najmocniej oddziaływać na odbiorców. Dostarczenie konsumentom odpowiedniej dawki wzruszeń i radości sprawi, że zaczną oni utożsamiać te odczucia ze związanym z daną marką bohaterem i zechcą poznać jego dalsze losy. Aby przedstawiona historia wywoływała autentyczne poruszenie, musi być autentyczna i szczera. Storytelling nie może funkcjonować wyłącznie jako przekaz marketingowy, pozbawiony ładunku osobistego. Opowieść powinna zatem nie tylko wzbudzać ciekawość i posiadać charakter emocjonalny, ale też zawierać odpowiednio dobrane przesłanie. Aspekt ten pozwoli konsumentom utożsamić się z jej treścią, poprzez odniesienie do konkretnej wartości, idei lub stylu życia. Przekaz ten musi być jednocześnie wiarygodny, a tym samym dobrze widoczny w działaniach podejmowanych przez markę.
Wpływ na grupę docelową
Historia przedstawiona w ramach storytellingu powinna być zgodna z charakterem grupy docelowej, do której jest kierowana. W zależności od rodzaju odbiorców, jej treść może być całkiem inna. Nie bez znaczenia pozostaje także długość zaplanowanej opowieści. Zbyt długa historia może zabierać konsumentom wiele cennego czasu, przez co mogą dość szybko zrezygnować z możliwości zapoznania się z nią. Pojedyncza część opowieści nie powinna jednocześnie być zbyt krótka. Kluczowe znaczenie ma bowiem utrzymanie odpowiedniego tempa oraz zachowanie wciągającej narracji, która wywiera zamierzony wpływ na odbiorców. Na koniec pozostaje wybór kanału, za pośrednictwem którego treść zaprezentowana zostanie odbiorcom. Storytelling w zdecydowanej większości odbywa się za pośrednictwem platform social-media, które dają największe możliwości wchodzenia w interakcję z konsumentami.