Kran kamerowy, co on nam właściwie daje?
Kran kamerowy a dokładnie ujęcia filmowe z niego pozwalają widzom zmienić normalny punkt widzenia, tworząc nową perspektywę, która jest z natury kinowa. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym filmowcem, czy średniozaawansowanym entuzjastą, zapoznanie się z filmowaniem za pomocą kranów kamerowych tylko poprawi twoje rzemiosło. Nie jest to skomplikowane i wiedz, że nie potrzebujesz do tego super drogiego sprzętu. Czym więc wiesz jak używać kranu kamerowego?
Definicja i zastosowania ujęć z kranu kamerowego w filmie
Tworząc skuteczny w swym przekazie film trzeba posiadać interesujący oraz klarowny obraz. Taki, który byłby zrozumiały dla każdego widza. Treści, które chce się przekazać powinny być zaprezentowane w sposób zwięzły, konkretny, przejrzysty, a nawet dynamiczny. Musi więc być po prostu efektywny. Nie można przy tym zapomnieć o różnorakich powtórzeniach, planszach oraz animacjach. Podczas produkowania filmów korzysta się z pomocy aktorów, statystów albo pracowników danej firmy. Muszą być jednak wiarygodni, ponieważ jest to jeden z najważniejszych elementów do uzyskania zamierzonego efektu merytorycznego. Filmy produkuje się w specjalnych studiach filmowych, wynajętych salach albo też w biurach klienta.
Czym jest ujęcie z kranu kamerowego?
Zdjęcie z kranu jest wykonywane przez kamerę zamontowaną na wysięgniku lub dźwigu poruszającym się w górę i w dół. Terminy „wysięgnik” i „dźwigi” są używane zamiennie. Główną funkcją wysięgnika jest wysunięcie kamery na statywie, przesuwanie kamery w górę, w dół, w lewo, w prawo lub w dowolnej z tych kombinacji. Niektóre krany kamerowe mogą utrzymywać kamerę poziomo i równolegle do podłoża, niezależnie od tego, jak się nimi poruszasz.
Wysięgnik jest osadzony na statywie i może również obracać się od lewej do prawej. Punkt podparcia lub środek ciężkości na wysięgniku umożliwia ruch w górę iw dół. Każdy wysięgnik ma system przeciwwagi, w którym na końcu wysięgnika umieszczany jest obciążnik w celu zrównoważenia jego ruchu. Pozwala to na płynniejszy ruch i mniej ręcznego siłowego ruchu przez operatora kamery. Niektóre większe krany działają za pomocą pilota.
Kran kamerowego, jakie zalety z ujęć?
Ujęcie z dźwigu daje większy zasięg jako filmowiec. Dosłownie. Możesz próbować nowych rzeczy i odwiedzać nowe miejsca, eksplorując swoje postacie i ich światy z lotu ptaka. Różne punkty widzenia wprowadzają innowacje oraz różnorodność do Twoich pomysłów. Jakie są różne scenariusze, w których możesz ich użyć we własnych projektach?
Stwórz swój świat dzięki ujęciom z kranu kamerowego
Jednym ze sposobów na wprowadzenie widzów do swojego świata jest pokazanie im geografii. Ujęcia z drona zwykle pokazują bardziej masywne krajobrazy tylko dlatego, że mogą pokazać więcej, ale ujęcia kranu mogą również pokazywać dosłowną geografię.
Sceny końcowe, filmy, pokazy
Ponieważ takie ujęcia zazwyczaj dają widzom wyższy punkt widzenia, są przydatne podczas kończenia filmu. Ta wysokość dobrze sprawdza się podczas szczęśliwych zakończeń, pokazując ujęcie długo i szczęśliwie, podkreślając ich nowy status quo/otoczenie.
Możemy też zrobić coś przeciwnego w scenie, która ma smutne lub tragiczne zakończenie. Ruch dźwigu i umiejscowienie postaci w tym świecie może uwydatnić jej samotność lub ostateczny los.
Krany filmowe są dostępne w różnych rozmiarach, od ogromnych bestii, które huśtają się nad tysiącami głów na koncercie, po dwu metrowe mini wysięgniki, z którymi jedna osoba może chodzić.
Kilka wskazówkę do pracy z kranem kamerowym
1) Zaplanuj swoje miejsce pracy.
Krany są ogromnie czasochłonne w porównaniu do ujęć ze statywu, więc ostrożnie wybierz swoją lokalizację, nie chcesz tracić czasu na ustawianie ujęcia tylko po to, by stwierdzić, że tak naprawdę nie pasuje. Jeśli nie masz pewności, zabierz kamerę na miejsce i po prostu wypróbuj ruch, który chcesz, aby przynajmniej zorientować się, jak to może działać.
2) Ustaw kran kamerowy prawidłowo.
Będziesz patrzył na dwie bąbelki(poziomice), jedną na statywie i jedną na końcu ramienia wysięgnika przy głowicy. Upewnij się, że poziom na głowicy nadal znajduje się pośrodku w miejscu, w którym poruszasz ramieniem wysięgnika. Jeśli bąbelek na statywie jest niepoprawny, bąbelek na głowicy będzie się zmieniał wraz z ruchem ramienia wysięgnika.
Następną rzeczą do sprawdzenia jest to, czy wszystko jest poprawnie zabezpieczone. Ponieważ kamera znajduje się na końcu długiego ramienia, każdy ruch zostanie powiększony, jeśli ciężarki nie są ciasne i lekko się chyboczą, kamera będzie się mocno chwiać.
Następnie, rzecz oczywista, upewnij się, że wysięgnik jest idealnie wyważony, ramię kranu obciążnika musi być wyciągnięte, aby zrównoważyło się z aparatem. Pamiętaj, że różne obiektywy, baterie i inne dodatki zmienią punkt równowagi, więc dobrym pomysłem jest trzymanie tego samego zestawu w kamerze, jeśli chcesz szybko skonfigurować.
3) Pracuj z dwoma osobami przy kranie kamerowym.
Jest wiele rzeczy, przy których można się potknąć przy nagrywaniu z wysięgnika, możesz patrzeć w dół na monitor, a nie na rzeczywistą kamerę. Posiadanie drugiej osoby zapewni, że nie uderzysz kranem w bezcenny żyrandol lub głowę klienta.
4) Zacznij od czegoś prostego…
Jeśli nie używałeś zbyt często kranów filmowych, zacznij od zablokowania głowicy, bez panoramowania, bez przechylania i po prostu używaj ramienia wysięgnika do poruszania się w górę iw dół.
5) Wypróbuj bardziej złożone ruchy.
Nadal trzymając głowicę zablokowaną, dobrze jest spróbować wymachiwać ramieniem wysięgnika, jednocześnie podnosząc lub opuszczając kran.
Wymaga to trochę praktyki, ponieważ nie wygląda dobrze, jeśli jeden ruch zakończy się przed drugim, tj. jeśli kamera zakończyła podnoszenie lub opuszczanie, ale nadal kołysze się w lewo lub w prawo. Aby to zrobić, musisz wykonać ruch po przekątnej i zaznaczyć w głowicy punkt początkowy i końcowy. W przypadku tego rodzaju ujęć uważam, że lepiej jest, jeśli jedna osoba patrzy tylko na monitor, a druga tylko na huśtawkę, aby mogła skupić się na pozycji początkowej i końcowej.
6) Wypróbuj jeszcze bardziej złożone ruchy.
Poruszanie głową, przechylanie lub panoramowanie przy jednoczesnym operowaniu ramieniem wysięgnika jest naprawdę trudne do wykonania, ale może być warte zachodu. Wysięgnik unosi się bez trudu, ponieważ jest wyważony, podczas gdy głowice statywowe mają tendencję do używania dużego oporu. Uważam, że najlepszą rzeczą, jaką można zrobić, jest rozluźnienie naciągu na głowicy, aby było to podobne do oporu podczas kołysania ciężarem ramienia wysięgnika. Warto przećwiczyć ten ruch kilka razy, aby upewnić się, że się uda.
7) Nagrywaj szeroko.
Cokolwiek innego niż dość szeroki strzał będzie się chwiać. Również szersze ujęcia wysięgnika wyglądają bardziej dramatycznie.
8) Znajdź jakiś pierwszy plan.
Jeśli wyskoczysz na wysokość dwóch metrów bez niczego na pierwszym planie, ruch będzie prawie niezauważalny. Jednak jeśli drzewo rośliny, teksturowana ściana lub cokolwiek znajduje się tuż przed kamerą, ruch będzie wydawał się ogromny.
9) Ujawniaj rzeczy.
Zaczynając od całkowitego przesłonięcia ujęcia przez interesujący obiekt, a nawet ścianę lub roślinę, Twoje ujęcie będzie bardziej dramatyczne.
10) Rozbłyski słoneczne.
Zabawa z flarami słonecznym często przyniesie interesujące rezultaty z wysięgnikiem, ponieważ flara będzie się zmieniała wraz z ruchem nagrania. Często warto zbliżać się lub oddalać od rozbłysku słonecznego, w ten sposób ujęcie może rozpocząć lub zakończyć całkowite światło słoneczne, co sprawia, że łatwiej jest ciąć dane ujęcie w postproduckji.
11) Użyj trochę wysokości.
Z całkowicie wysuniętym statywem, a następnie z ramieniem wysięgnika na pełnej wysokości, możesz uzyskać prawdziwą wysokość na wysięgniku. Czasami może to być samo w sobie interesujące i możesz wcale nie potrzebować się ruszać.
12) Tempo.
Powolne przesuwanie wysięgnika od początku do końca będzie łatwiejsze, jeśli chodzi o zapewnienie stabilnego punktu początkowego i końcowego bez gwałtownych chybotań, jednak spowolnienie nie zawsze jest tym, czego chce reżyser. W wielu przypadkach mogą po prostu za wolne, nie zawsze to zadziała, na przykład jeśli masz płynącą rzekę lub ludzi idących w nagrywaniu, musisz ustawić odpowiednie tempo.
13) Trajektoria kranu kamerowego.
To trudne do wyjaśnienia. Jeśli statyw znajduje się pod kątem 90 stopni w miejscu, w którym wskazuje kamera, a ty wysuwasz się w górę, ruch będzie miał krzywiznę. Jeśli statyw znajduje się bezpośrednio za miejscem, w którym wskazuje kamera, ruch będzie przebiegał prosto w górę i w dół. Jest to coś, co możesz wykorzystać na swoją korzyść, na przykład możesz śledzić bok drzewa, a pod koniec ruchu kamera odsunie się od drzewa, aby odsłonić czyste ujęcie.
14) Monitoruj, sprawdzaj, powtarzaj.
Czasami używam monitora, kiedy strzelam z kranu, a czasami nie, to naprawdę zależy od tego, jak trudny jest ujęcie, jednak zawsze sprawdzam nagranie się po każdym ujęciu. Ciągnięcie ciężkiego wysięgnika zajmuje tyle czasu i wysiłku, że poświęcenie kilku sekund na ponowne sprawdzenie ruchu jest zdecydowanie tego warte.
15) Dwa za jeden.
Ponieważ ustawianie ujęć z kranu filmowego zajmuje trochę czasu, zwykle rozglądam się i sprawdzam, czy uda mi się wykonać drugie lub trzecie uderzenie z tej samej pozycji, nie zawsze jest to możliwe, ale jest dobre pomysł, jeśli masz mało czasu.
Wynajem kranu kamerowego: Jeśli potrzebujesz wynająć kran kamerowy lub jakiś inny oprzęt filmowy, zapraszamy do skorzystania z naszych usług na stronie:
www.semastudio.pl/wynajem-sprzetu-filmowego/