Cena wysokiej jakości
Film to kluczowa gałąź kultury współczesnej. Dzięki filmom można łatwo i w przystępny sposób przekazywać treści zarówno naukowe czy też te poświęcone rozrywce i marketingowi. Oczywiście produkcja filmów czy to dla telewizji czy tylko social mediów ma swoje koszty, uwarunkowania i pewne panujące zasady. Ten artykuł nakreśli podstawowe czynniki wpływające na cenę produkcji filmów i pozwoli uniknąć błędów jakie wielu twórców popełniło dawnej. Nie trać więc czasu, wiedza czeka!
Diagnoza i rozpoznanie rynku
Nie ważne czy chcesz wejść do branży produkcji filmów promocyjnych lub wizerunkowych czy też jako przyszły klient firm świadczących tego typu usługi chcesz poznać cennik filmowy i wartość poszczególnych usług branży medialnej – powinieneś poznać i zdiagnozować rynek na jaki chcesz wejść. Cennik filmów zależy bowiem od konkretnej branży i przeznaczenia produkcji. Produkcje ściśle reklamowe, wizerunkowe – przeznaczone dla telewizji związane są ze sporymi nakładami ogólnymi gdyż całość wyglądać musi bardzo profesjonalnie i być zaaranżowana po mistrzowsku. Taka reklama czy spot przyciągnąć musi uwagę widza od samego początku by wywrzeć zamierzony efekt. Spot telewizyjny trwa zazwyczaj 10–30 sekund i każda jego sekunda jest na wagę złota. Sekunda reklamy telewizyjnej to bowiem koszt około 2 tysięcy złotych średnio więc 20 sekund jej trwania musi być przygotowane bez niedociągnięć i bez nudnych momentów. Nacisk położony na relatywnie dużo efektów przyciągających uwagę – głównie wizualnych kosztuje. Każda sekunda reklamy telewizyjnej to koszty w jej produkcji ze względu na potrzebę najwyższej jakości obrazu (a więc też wykorzystanego do nakręcenia i obróbki sprzętu), zatrudnienia znanych lub atrakcyjnych osób, efekty specjalne i profesjonalne studio.
Inaczej wygląda rynek filmów przeznaczonych dla social mediów. Tam mamy więcej czasu na wyrażenie treści filmu czy spotu promocyjnego. Można więc rozłożyć koszty na dłuższy odcinek czasu i nie ma potrzeby aż takiego profesjonalizmu produkcji – ciekawa treść może zrównoważyć zejście z kosztów przy wyborze studia lub osób tworzących klu spotu. Pożądana jest jednak wysoka jakość obrazu gdyż dzisiejszy odbiorca tego wymaga.
Ogólna tendencja jest natomiast jasna i klarowna. Ostatnia dekada przyniosła dynamiczny rozwój marketingu filmowego social mediów i będzie on się rozwijać nadal, stopniowo powiększając przewagę nad telewizją wraz ze wzrostem roli internetu w życiu społecznym w Polsce. Nic więc dziwnego, że jak grzyby po deszczu wyrastają na rynku agencje marketingowe zajmujące się filmem i to właśnie filmem gatunku marketingu w social media oraz tysiące firm oferujących szkolenia w tym zakresie. Przejdźmy teraz do opisania co szczegółowo wpływa koszty produkcji filmu reklamowego.
Cennik filmów – ekipa i sprzęt nagrywający
Bez wątpienia jednym z podstawowych kosztów wchodzących w poczet cennika produkcji filmu jest ekipa wykonująca film oraz sprzęt użyty do jego nagrania i obróbki. Płace w branży są zróżnicowane i zależne od stanowiska. Aktor promujący produkt w filmie, reżyser czy oświetleniowiec będą mieć stawki w zależności od doświadczenia, rodzaju filmu czy jego długości.
Kolejnym potrzebnym do tworzenia filmu elementem, generującym koszty, jest specjalistyczny sprzęt. Potrzebujemy bowiem zarówno kamer, sprzętu do nagłośnień jak i co ważne – oświetlenia filmowego. Do kręcenia wysokiej jakości materiału jakim mają być docelowo filmy korporacyjne, wizerunkowe czy promocyjne potrzeba równie dobrej kamery wykonującej ujęcia w wysokiej jakości i o odpowiednich parametrach. Dawniej zadowalano się ujęciami 1080p = 1920x1080px – Full HD dziś standardem stają się ujęcia 4K o rozdzielczości 2160p = 3840x2160px. Aby uzyskać materiał takiej jakości potrzeba profesjonalnego sprzętu – najlepiej kamer filmowych. Warto pamiętać o potrzebie posiadania do takiej kamery przynajmniej kilku obiektywów dopasowanych do różnych warunków i typów ujęć. Jeśli przygotowywany spot nie będzie produkcją dla telewizji a jedynie dla social mediów wystarczą do ujęć obiektywy systemowe Canon, Sigma czy Sony jednak w przypadku reklam profesjonalnych wynajmuje się obiektywy stało-ogniskowe. Różnica tych dwóch klas obiektywów polega na głębszym wyrażeniu kolorów, efektom tła, ukazaniem zjawiska mikrokontrastu oraz ustawienia wielkości pola widzenia urządzenia w harmonii z punktem ustawienia ostrości i jakości.
Jako że ceny samych kamer wahają się w przedziale od 50 tysięcy do nawet 80 tysięcy złotych a ekipy często nie są w sprzęt wyposażone, warto skorzystać z opcji wynajmu takiej kamery na kilka dni zdjęciowych. Wynajem kamery (około 400 złotych) oraz kilku obiektywów nie powinien być dużym obciążeniem dla budżetu produkcji.
Koszty dodatkowego sprzętu i specjalistów pobocznych
Warto też pomyśleć o detalach i zadbać o dodatki ułatwiające kręcenie scen. Wbrew pozorom często oświetlenie stanowi większy koszt nawet od opłacenia statysty. Jeśli sceny kręcone są we wnętrzach wystarczą najczęściej średniej wielkości lampy LED o mocy 575W, które pozwolą dobrze uwidocznić aktorów filmu. Jednak jeśli ujęcia wykonujemy na zewnątrz warto zaopatrzyć się w bardzo mocne reflektory HMI o mocy co najmniej od 6 tysięcy do nawet 12 tysięcy Watów. Prawidłowe oświetlenie to bowiem główny i kluczowy element dobrego ujęcia filmowego wykonywanego w wysokiej jakości. Oczywiście tego typu lampy zużywają ogromne ilości prądu, który może nie być łatwo dostępny, użycie tego typu oświetlenia generuje więc często potrzebę przewożenia ze sobą generatora prądu dużej mocy. Dodatkowe nakłady finansowe generować może potrzeba wytworzenia dymu. Aby powstał są potrzebne dodatkowe urządzenia – wytwornice dymu i dodatkowo specjalnie oświetlić teren aby uwidocznić dym. Koszty wynajmu pełnej gamy sprzętu – reflektorów, wytwornic dymu i kamer oraz mikrofonów – szacuje się około tysiąca złotych za dzień zdjęciowy plus kaucja.
Warto też pomyśleć o ludziach, którzy mogą okazać nieocenioną pomoc w produkcji materiału filmowego. Znajomość technik produkcji i odpowiednich chwytów przyciągnięcia uwagi widza to klucz do sukcesu produkowanego filmu marketingowego a to przecież główny cel jego tworzenia. Umiejętny pomysł często potrafi przyćmić nawet niedociągnięcie techniczne które pojawi się przy produkcji. Tak więc warto zatrudnić na etapie tworzenia scenariusza i ujęć filmu specjalistę marketingu, psychologii lub produkcji medialnej, który doradzi jaki efekt zastosować w danej scenie oraz co poruszy/wpłynie na odbiorcę. Często usługa takiego specjalisty pozwala obniżyć koszty produkcji osiągając jednocześnie wyższe dochody i lepszą końcową promocję marki.
Koszty przygotowania tła filmowego i czas trwania ujęć
Koszt nakręcenia spotu promocyjnego, reklamy czy innego typu filmu promocyjnego zależy w dużej mierze od rodzaju tła jakie wybierzemy. Jeśli będzie to studio czy zamknięte pomieszczenie już przygotowane – nie ma potrzeby wielkich nakładów. Niekiedy przy kręceniu reklamy we wnętrzach potrzebne są rekwizyty wzmacniające efekt wizualny i marketingowy. Przykładowo kręcąc reklamy płatków na mleku, producenci filmowi używają zamiast mleka specjalnego białego kleju – kręcąc ujęcie z zalewania płatków mlekiem wygląda ono korzystnie dla oka i tworzy ciekawy efekt wizualny wyglądając ładniej i wyraźniej niż prawdziwe mleko. Powszechną praktyką jest zaś używanie rekwizytów sztucznych owoców, mebli czy sprzętu AGD jeśli w danym miejscu go nie ma a chcemy ukazać je w tle. Nakręcenie reklamy czy krótkiego filmu na zewnątrz bądź z własną aranżacją pustej hali to zaś wydatek zazwyczaj większy od poprzednio opisanego. Często wymaga to wynajmu budynku bądź placu i wręcz ”wybudowania” własnej scenografii, która może kosztować przy uwzględnieniu pracy projektanta i architekta krajobrazu od 5 tysięcy do nawet 20 tysięcy złotych.
Podsumowanie
Cena produkcji filmów różni się od ich przeznaczenia. Inny koszt całkowity da produkcja wizerunkowego czy promocyjnego spotu dla telewizji a inne korporacyjny film na potrzeby social media. Przyjmuje się jednak iż produkcje telewizyjne to koszty zazwyczaj powyżej 20 tysięcy złotych koszty zaś filmów produkowanych na użytek social mediów od 3 tysięcy do 9 tysięcy złotych.